dilluns, 24 de gener de 2011

Nissaga de comerç: La família Marcos

Un dels sistemes de generació de treball més estès a Sant Feliu està representat per la micro-empresa, que continua sent una de les fórmules ideals per treballar, guanyar diners i ser independent tot alhora. Per entendre els problemes als quals s'ha d'enfrontar ara i aquí aquest dinàmic col.lectiu, hem parlat amb la família Marcos Carreño, que va arribar a Sant Feliu als anys 60.

Gairebé 50 anys després de l'arribada d'aquest clan hi trobem cinc comerços molt coneguts a Sant Feliu, gairebé tots ells radicats als barris de Can Calders i La Salut: Novedades Marcos (1967), Confeccions Glòria dels carrers Europa (1984) i Rupert Lladó (1996), Tintoreria Maria (1992) i Tintoreria Marcos (1971) .

Per esbrinar què cal per ser un emprenedor d'èxit, Fem Barri ha parlat amb els Marcos i les respostes no deixen lloc per a falsos sentimentalismes. Tot passa per "treballar força" o com ens ho resumeix en Pedro Marcos: "Tenir una bona idea en un bon moment i treballar, treballar i treballar, i està acompanyat d'una mica de bona sort". Una manera d'afrontar els reptes que el seu germà Carmelo va veure clar quan se’n va anar de viatge a Holanda: “Vaig veure com funcionava el sistema d’autoservei a les tintoreries i em vaig dir, per què no fer-ho a Sant Feliu?”.

Per la seva banda el senior de la família, l'Àngel Marcos, ens confessa que només ha sofert una ensopegada econòmica a la seva vida. Fa especial èmfasi sobretot les grans diferències entre el passat i l'actualitat: "Avui ja no es tracta de treballar més o menys. Abans era molt més fàcil treballar, teníem més llibertat. Actualment el petit comerç ho té més difícil: el que prima ara són els locals molt grans, de 200 m2."


Davant d'una crisi que sembla no acabar mai, tots han aplicat més o menys les mateixes estratègies: "Aparadors cridaners, preus més baixos i una atenció personalitzada" ens detalla la Glòria Marcos. Tot i així, els Marcos en bloc veuen el futur a un any vista amb cert pesimisme. Tota la família reconeix haver perdut molta clientela, "entre un 25% i 30%" detalla l'Àngel. Ara que ha passat el temps en què l'Àngel "treballava amb alegria", una època en que per ser emprenedor n'hi havia prou amb "ser treballador i constant" com apunta la Glòria, els joves ho tenen complicat. Un apunt: cap dels fills dels quatre germans agafarà el relleu dels negocis familiars.

No ens ha d'estranyar, doncs, el consell d'en Pedro per als joves emprenedors: "Paciència i tenacitat. Hi ha determinats moments en que es té la sensació de que tot està en contra teu. Ara ja no depèn de tenir o no una bona idea: s'ha de treballar dur igualment, que t'acompanyi una miqueta la sort, i aprendre dia a dia a diferenciar-se de la resta".

0 comentarios :

Publica un comentari a l'entrada

CERCADOR DE CONTINGUTS